Personvern

I Unibuss Ekspress AS tar vi personvern på alvor. Det handler om vår respekt for deg som kunde og din tillit til Unibuss Ekspress AS som selskap. På denne siden kan du lese om våre prinsipper for personvern, om dine rettigheter som kunde og om hvorfor vi samler personopplysninger.

Prinsipper for personvern
- Vi skal behandle personopplysninger på en lovlig, rettferdig og på åpen måte.
- Vi skal kun hente inn personopplysninger som er relevante for våre kunders reiser og kundeforhold hos oss.
- Vi henter ikke inn mer personopplysninger enn nødvendig.
- Personopplysninger som vi har hentet inn skal slettes når det ikke lenger er behov for dem.
- Personopplysninger som vi har hentet inn skal behandles konfidensielt.
- Vi selger aldri personopplysninger til tredjeparter.
- Våre kunder har rett til å få innsyn i personopplysninger knyttet til sitt kundeforhold. De skal kunne få en kopi av disse, og kan velge å slette dem fra våre systemer.

Dine rettigheter?
Rett til innsyn og rett til dataportabilitet
Du har rett til å få informasjon om hvilke personopplysninger vi behandler og hvordan vi behandler dem.
Rett til korrigering og sletting
Du kan kreve at vi sletter dine opplysninger.

Rett til begrensning
Du har rett til å be om en begrensning av behandlingen av personopplysninger, for eksempel dersom du mener behandlingen ikke følger gjeldende lover og regler, eller at opplysningene er feil. 
Rett til innsigelse 
Du har rett å protestere på vår behandling av dine opplysninger. For eksempel kan du be om at en sak som behandles automatisert i våre kundesystemer blir behandlet manuelt. 

Hva brukes personopplysningene til?
Personopplysningene brukes hovedsakelig til å tilby deg bussbilletter, gi deg god kundeservice eller hvis du søker om refusjon eller erstatning.
Vi bruker også opplysningene til å forbedre tjenestene våre, slik at du skal få en best mulig opplevelse hos oss. Nedenfor følger en liste av forskjellige behandlingsaktiviteter og hvilke opplysninger vi samler inn for hver enkel aktivitet:

Kjøp og endring av billetter
Når du kjøper en billett hos oss, inngår vi en avtale med deg. For å kunne oppfylle vår del av avtalen må vi ha informasjon om deg og dine billetter. For å kunne varsle deg dersom bussen blir kansellert eller forsinket, må vi ha tilgang til dine kundedata. For vi skal kunne hjelpe deg å finne en billett du har kjøpt, må vi ha tilgang til dine aktive billetter. Her benytter vi følgende opplysninger om deg:

- Navn (kun deg med registrert kundeprofil)
- Mobilnummer
- E-postadresse (kun dersom du har oppgitt det eller har registrert kundeprofil)
- Betalingsinformasjon
- Ordredata om dine reiser, bestillinger, billetter osv.  

Dersom du ønsker å reise med bussen uten å gi oss informasjon om deg selv, kan du kjøpe enkeltbillett hos bussjåfør på faste holdeplasser ved plass i bussen. Da vil vi ikke ha noe informasjon om deg som reisende, men dette betyr også at vi ikke vil ikke kunne varsle deg dersom bussen blir kansellert eller forsinket.

Håndtering av kundehenvendelser
Vi må behandle dine personopplysninger for å kunne svare på henvendelser fra deg som kunde via Facebook, e-post, brev og telefon, dette kan være blant annet om bestillinger, endringer, klager, tilbakemeldinger og refusjonssaker. Dette er nødvendig for å oppfylle vår avtale med deg.
Vi må også kunne sjekke hva du har gjort på Lavprisekspressen.no for å kunne svare på henvendelser om disse tjenestene, for eksempel ved feilsøking. Her benytter vi følgende opplysninger om deg:

- Navn
- Mobilnummer
- E-postadresse
- Postadresse
- Kontonummer (kun dersom du skal motta erstatning)
- Betalingsinformasjon
- Ordredata om dine reiser, bestillinger, billetter, osv.
- Billettdata og eventuelle vedlegg
- Saksbehandlingsinformasjon

Forbedring og feilsøking
Vi jobber hele tiden med å forbedre våre digitale løsninger. Dette innebærer blant annet feilsøking og feilretting. Dersom du tar kontakt med oss for å melde inn en feil eller komme med forbedringsønsker kan vi hente inn dine kontaktopplysninger. Denne behandlingen er nødvendig for å oppfylle vår avtale med deg. Her benytter vi følgende opplysninger om deg:

- Navn
- Mobilnummer
- E-postadresse

Utsendelse av relevant reiseinformasjon
Vi sender ut varslinger via SMS og e-post. Vi sender deg slike varslinger for å oppfylle avtalen med deg om billett. Her benytter vi følgende opplysninger om deg:
- Navn (kun deg med registrert kundeprofil)
- Mobilnummer
- E-post adresse (kun hvis du har lagt inn dette ved bestilling)
- Postadresse (kun hvis du har lagt inn dette ved bestilling)
- Ordredata om dine reiser, bestillinger, billetter osv.  

Markedsføring
Vi benytter forskjellige former for markedsføring for å fortelle deg om reiser som vi tror du kan være interessert i, og for å synliggjøre fordelene med å reise med oss. Slik personalisert markedsføring bruker din reise historikk. Dette gjør vi fordi vi ønsker at informasjonen du får fra oss skal være bedre og mer relevant for deg.

Vi vil bare gi deg slik personalisert markedsføring dersom du har samtykket til det.
Vår markedsføring utføres i tråd med kravene i Markedsføringsloven. Her benytter vi følgende opplysninger om deg:

- Navn
- Mobilnummer
- E-post adresse
- Ordredata om dine reiser, bestillinger, billetter, osv.

Ofte stilte spørsmål
Hvordan beskytter vi dine personopplysninger? (informasjonssikkerhet)
Samferdsel er en kritisk del av vår infrastruktur. Vi er nøye med sikkerheten i våre systemer og tar godt vare på dine personopplysninger gjennom hvordan vi jobber, hvilke leverandører vi samarbeider med og hvilke plattformer vi benytter. Vi gjennomfører tester for å unngå at utenforstående kan trenge seg inn i våre løsninger. Av sikkerhetshensyn går vi ikke inn på nøyaktig hvordan vi jobber eller hva slags løsninger vi benytter.

Deling av personopplysninger
Vi deler noen personopplysninger med vår betalingsformidler Teller/NETS. Dette er nødvendig for å kunne tilby deg billetter. Vi kan videre dele visse personopplysninger med andre leverandører som trenger disse for å utføre oppdrag de har fått av oss. Dette kan være leverandører av analyseverktøy og lignende.

Ved deling som nevnt over inngår vi alltid avtaler som begrenser leverandørens adgang til bruk av opplysningene, blant annet at opplysningene ikke kan deles videre. 

Personopplysninger vil kunne utleveres til offentlige myndigheter på begjæring, for eksempel når det er mistanke om at det er begått lovbrudd i forbindelse med bruk av våre tjenester. 

Vi vil ikke dele eller formidle personopplysninger på noen annen måte enn beskrevet her. Vi selger ikke dine personopplysninger til tredjeparter.

Hvor lenge lagres personopplysningene?
Vi lagrer ikke dine personopplysninger lenger enn nødvendig.

Hvordan bruker vi informasjonskapsler? 
Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en bedre brukeropplevelse når du bruker Lavprisekspressen.no. Vi bruker informasjons kapsler fra Google Analytics. Google Analytics gjør det mulig for oss å samle inn og analysere data. Google Analytics tar i mot informasjon om hvordan brukerne finner våre nettsider og hvordan den brukes. Google Analytics hjelper oss å optimalisere funksjonalitet og gi brukeren den beste brukeropplevelsen. Lagringen av informasjon varierer fra noen dager til ett år, avhengig av hvor ofte brukeren besøker lavprisekspressen.no.

Følgende cookies brukes av Lavprisekspressen.no:
GA/GTAF
UMB-XSRF-V og UMB-XSRF-TOKEN
UMB_UPDCHK
UMB_UCONTEXT_C
ARRAffinity
Google analytics

Hva slags tilganger spør nettsiden vår om?
Nettsiden spør kun om tilganger som er nødvendige for at de skal fungere og for å tilby deg en god brukeropplevelse. For eksempel, for å kunne vise deg nærmeste stasjon må nettsiden få tilgang til lokasjonsdata fra mobilen. Du kan også trekke disse tilgangene tilbake i innstillinger på din mobil eller nettbrett. 

Behandlingsansvarlig
Unibuss Ekspress AS
Organisasjonsnummer 985194521
Schweigaards gate 16
0191 Oslo

Henvendelser
Lurer du på hvilke personopplysninger vi har hentet inn om deg som kunde, eller ønsker du at vi sletter noe om deg?
For sletting av dine opplysninger må vi ha en skriftlig henvendelse til lavprisekspressen@unibuss.no.
Henvendelse kan også sender per post til: Unibuss Ekspress AS, Schweigaardsgate 16, 0191 Oslo
Ved henvendelser angående vår behandling av personopplysninger kan du kontakte vårt kundesenter på tlf +47 67 98 04 80
Du har også rett til å klage på vår behandling av personopplysninger til Datatilsynet.

Denne erklæringen er sist oppdatert: 18.07.2018